Charakterystyka gatunku :
Black metal muzycznie bazuje na dźwiękach silnie przesterowanych, często przechodzących w tremolo, szybkich, szesnastkowych partii gitar oraz na szybkim rytmie perkusji (tzw. blast beats). Wokaliści posługują się niskim, gardłowym, warczącym lub skrzeczącym głosem – growlem. Brzmienie uzyskiwane przez zespoły tego gatunku jest surowe, posępne i złowrogie. Utwory blackmetalowe mają nierzadko konstrukcję odbiegającą od tradycyjnych zasad kompozycyjnych z podziałem na zwrotki i refreny.
W warstwie tekstowej dominują motywy satanistyczne, antychrześcijańskie, pogańskie i okultystyczne. . Jedną z form blackmetalowej ekspresji jest corpse paint, rodzaj czarno-białego makijażu, stosowanego zarówno przez muzyków, jak i przez fanów na koncertach.
Zespoły:
* Venom
* Bathory
* Mayhem
* Burzum,
* Darkthrone,
* Gorgoroth,
* Dimr mu Borgir,
* Empero
* Satyricon
* Marduk
* Dark Funeral
* Impaled Nazarene
* Beherit.
* Graveland
* Nargaroth
* Lucifugum
* Enthroned
*Negură Bunget
* Rotting Christ
* Varathron
* Blasphemy
* Sarcófago
*Al-Namrood
Black metal w Polsce:
Gatunek dotarł do Polski w połowie lat 80., głównie za sprawą łódzkiego zespołu Imperator, wzorującego się na twórczości Bathory i Celtic Frost.
Ważnym odniesieniem dla polskiej sceny była wczesna twórczość katowickiej grupy KAT, wykonującej muzykę z pogranicza black i thrash metalu, przyjmującej jednak satanistyczny wizerunek i posługującej się tekstami typowymi dla black metalu. Późniejsze zespoły z tego gatunku to Behemoth i Graveland , Christ Agony , Arkona, a także Infernum, Xantotol i Mysteries. Głównymi inspiracjami dla pierwszych zespołów była scena skandynawska, w szczególności Bathory, Mayhem oraz Dar
Kontrowersje
Wizerunek sceniczny muzykó
blackmetalowych. Gaahl (2009)
Niektóre zespoły blackmetalowe nawiązują w swojej twórczości do ideologii nazistowskiej. Nurt ten, znany jako Narodowo-Socjalistyczny Black Metal (skr. NSBM), odwołuje się do rasizmu, głosząc wyższość "rasy aryjskiej" nad innymi rasami, postuluje "czystość krwi", często manifestuje też wrogość wobec chrześcijaństwa, antysemityzm, powrót do pogaństwa i rodzimowierstwa.
Nastroje antychrześcijańskie w środowisku blackmetalowym dałyo sobie znać szczególnie silnie w latach 90. w Norwegii. Od 1992 do 1996 r. doszło tam do ok. 50 podpaleń kościołów chrześcijańskich. 6 czerwca 1992 r. doszczętnie spłonął zabytkowy kościół Fantoft stavkirke w okolicach Bergen, podpalony przez Varga Vikernesa, muzyka działającego w najważniejszych blackmetalowych projektach muzycznych: Mayhem, Darkthrone oraz Burzum. Vikernes dokonał podpaleń również innych kościołów, a ruiny spalonej świątyni Fantoft umieścił na okładce płyty Aske z 1993 r. Muzyk został skazany za morderstwo członka Mayhem, Øysteina Aarsetha, a także za podpalenia kościołów, na karę 21 lat więzienia.
Stosunek do podpaleń dzieli środowisko. Wielu muzyków zdecydowanie odcina się od takich działań, niektórzy jednak są im przychylni, a nawet otwarcie nawołują do kolejnych podpaleń. Gaahl, wokalista grupy Gorgoroth, w rozmowie zarejestrowanej przez norweską telewizję NRK 1, powiedział m.in.:
-
To jedna z tych rzeczy, które popieram w stu procentach i uważam, że takich podpaleń powinno być znacznie więcej w przyszłości. Musimy zniszczyć wszystkie formy chrześcijańskiej i semickiej religii, jakie znajdują się na świecie. Jedynie satanizm daje każdemu człowiekowi wolność[.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz